PAZAR ANALİZİ 1

PAZARI TANIMAK- MARKA KONUMLANDIRMAYA GİRİŞ

Pazarlamanın da kendine göre kuralları ve doğruları var. Bu doğruların ıskalanması ya da hak ettiği özenin gösterilmemesi markalara “geride kalma cezası” olarak dönüyor. Pazar analizini nasıl yapacağınız ile detaylı ve doğru bilgiyi, bu ve sonraki haftalarda yayınlayacağımız Pazar Analizi II ve III. adlı yazılarda okuyabileceksiniz. Lovemark Blog’u takip etmeye devam edin.

Yeni bir maceraya atılacağınızı hayal edelim. İyi yaptığınıza inandığınız bir iş- hizmet ya da ürün olduğunu düşünelim. Atacağınız ilk adım ne olmalıdır? İş ya da hizmetinizin marka tescilini almak mı? Doğru bir hamle fakat daha önce yapmanız gereken şeyler var. Markanızın adını belirlemek… Adımız, yaşayacağımız çevre, aile yapımız ve çevremizin sosyo politik duruşu hakkında nasıl ki bize bir ipucu veriyorsa, markamızın da geleceği hakkında emareler sunacaktır. Marka ismi belirlerken olabildiğince vizyoner davranmak, markanın ulaşabileceği maksimum sınırları hayal etmek gerekir. Markanızı her on yılda bir revize etmeyi gerektirecek isimleri değil, elli ya da yüz yıl boyunca aynı enerji ve dinamiklik seviyesinde kalacak adlar düşünün. Aile adının yanına ufak ekler getirmek, birisinin ismini marka adına dönüştürmeye çalışmak gibi kolay çarelerden kaçının. Markanızı sizden bağımsız olan bir yapı olarak inşa etmeye özen gösterin. Nihayetinde siz kendi kuracağınız şirketin çalışanı olacaksınız. Sizden sonra da yerinize başkaları geçecektir. İsmin az önce bahsettiğimiz gibi kısıtlayıcı yanlarının olması hem Pazar payından alacağınız kâr payını, hem de şirket ömrünüzün kısa olmasına neden olabilir.

İsim alternatiflerini patent ofisinden sorgulayın ve bulunduğunuz hizmet sınıfında gerçekten benzersiz olmaya gayret edin. Kullanacağınız web sitesi ve sosyal medyalar için kullanıcı adları ve domainleri sorgulayın. Hashtagleri inceleyin. Olumsuz sonuçlarla karşılaşılan aramalardan kendi markanızı uzaklaştırmaya; diğer rakiplerle yakınlaşmamaya dikkat edin.

RAKİPLERİ MERCEK ALTINA ALMAK

Pazarlamanın altın kuralı rakiplere göre konum almaktır. Bu durum bizim hem ayakları yere basan teorilerle işe başlamamıza, hem de enerjimizi boş yere tüketmememize yardımcı olur. Rakipleri incelerken bakmamız gereken unsurlar:

  • Rakiplerin hangi alanlarda pazarlama faaliyeti yürüttüğüne bakmak
  • Rakiplerinizin hazırda kurulu olan sosyal medya ve web sitesi ya da online Pazar yerleri adreslerinden hedef kitlelerini analiz etmek. Buralara gelen yorum, şikayet ve övgüleri not etmek. Bu kitlelerden ne kadarının sizin de hedef kitleniz olacağını anlamaya çalışın
  • Rakiplerinizin eksik veya zayıf yönlerini güçlü yanlarını da ön yargısız bir şekilde analiz edin.

Bu bilgileri topladıktan sonra rakiplerinizin sizinle en azından ilk aşamada rekabet edemeyeceği yenilikçi bir özellikle kuvvetlendirmeye çalışın.

İkinci yazımızda görüşmek üzere…